top of page
Prenatal yoga jooga
Raskaus - Synnytys -
Synnytyksen jälkeinen jooga

1

ÄITIYSJOOGA

Jooga on yksi parhaista kuntoilumuoidoista raskauden aikana. Se mahdollistaa lempeän ja turvallisen tavan pitää keho tasapainossa ja joustavana rasittamatta sitä liikaa, ehkäisee kipuja ja edistää energian virtausta, rentouttaa kehon ja mielen ja valmistaa fyysisesti sekä synnytykseen että äitiyteen.

2

SYNNYTYSVALMENNUS

Purnassa ymmärrämme, että synnytykseen valmistautuminen on tärkeää, ja pyrimme tarjoamaan pariskunnille tarvittavat resurssit ja tiedot parhasta mahdollista synnytyskokemusta varten. Tuntimme on suunniteltu auttamaan pariskuntia tuntemaan olonsa tietoisiksi, voimaantuneiksi ja luottavaisiksi synnytysmatkallaan.

3

POSTNATAL YOGA

Vauvan syntymän jälkeen on tärkeää toipua synnytyksestä, joten tarjoamme äideille turvallisen ja tukea antavan ympäristön, jossa he voivat parantua, vahvistua ja luoda suhdetta vauvaansa. Kevyt liikunta on välttämätöntä tänä ajanjaksona, jotta kehon tasapaino ja voima palautuvat.

“After 10 years of trying out dozens of disappointing yoga classes I had came to the conclusion than this just wasn’t for me, but still gave it a last chance when I got pregnant. Purna yoga prenatal classes has been the best thing that has happend to my body in years, and definitly changed my all attitude towards yoga. The teacher is adorable, concrete and competent, always targeting the hour to our specific needs, and it is not possible not to feel at your best after a class!”

Maï S. Helsinki

Prenatal yoga
Prenatal Yoga Pregnancy Helsinki

ENSIMMÄINEN RASKAUSKOLMANNES (viikot 6–14)

 

Kahdeksannen ja neljännentoista viikon välinen aika on herkkää, ja on erityisen tärkeää olla ylisuorittamatta fyysisesti. Tänä aikana on parasta välttää raskasta harjoitusta, myös vasta 2. ja 3. raskauskolmannekselle tarkoitettua joogaa, vaikka sinulla olisikin vahva joogatausta. Kaksi tärkeintä ominaisuutta raskauden aikana ovat tietoisuus ja rentoutuminen, joista molempia voi kehittää hengityksen avulla. Koskaan ei ole liian aikaista alkaa opetella hengitys- ja rentoutumistekniikoita esimerkiksi restoratiivisilla tunneillamme.

 

Ensimmäisen raskauskolmanneksen harjoitukset

 

Hengitysharjoituksia – Lantionpohjan hallintaa – Lempeitä venytyksiä – Selkärangan linjausta – Tunteiden tasapainoittamista – Itsen keskittämistä selviytyäksesi muutoksista – Syvän sisäisen rentouden löytämistä

 

TOINEN JA KOLMAS RASKAUSKOLMANNES (viikot 14–40)

 

Ei sovi ensimmäisellä raskauskolmanneksella olevalle

 

Kahdella viimeisellä kolmanneksella keskitymme synnytykseen valmistautumiseen. Painotamme erityisesti ennalta ehkäisevää hoitoa, ja luomme parhaan mahdollisen pohjan siirtymälle vanhemmuuteen. Jokainen raskaus on ainutlaatuinen, ja jokaiseen tulevaan äitiin keskitytään huolellisesti, oli kyseessä sitten ensimmäinen raskaus tai jo aiemmin synnyttänyt äiti.

 

Tällä tunnilla opit tekniikoita rentoutumiseen, itsesi keskittämiseen ja yhteyden vahvistamiseen vauvan kanssa. Käymme läpi hengitysharjoituksia ja fyysisiä liikkeitä, joilla voit helpottaa epämukavaa oloa, liikkua turvallisesti ja olla optimaalisissa asennoissa sekä itsesi että vauvasi kannalta. Raskausjooga on lempeä ja turvallinen harjoitus kaikille naisille aikaisemmasta joogakokemuksesta riippumatta.

 

Toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen harjoitukset

 

Avaat rintakehää hengityksen syventämiseksi – Linjaat kehon luodaksesi tilaa vauvalle – Venytät jalkoja lantion lihasten harjoittamiseksi – Ojennat selkärankaa, jotta energia virtaa vapaasti –

Tasapainotat tunteita – Keskität itsesi selviytyäksesi muutoksista – Löydät syvän sisäisen  rentoutumisen

 

Tällaisessa joogassa liikkeet ovat pakottomia ja rytmisiä. Ne on suunniteltu huolellisesti kehittämään tietoisuutta ja kestävyyttä sekä yhtäältä vahvistamaan tiettyjä lihasryhmiä ja toisaalta venyttämään ja rentouttamaan lihaksia. Tuntiin kuuluu aina aktiivinen ja rentouttava harjoitus. Toisen ja kolmannen kolmanneksen tunneilla annetaan ohjeita, jotka liittyvät sekä synnytykseen valmistautumiseen ja että synnytyksen jälkeiseen aikaan.

 

Huomaa, että kaikki joogatunnit eivät sovi raskaana oleville. Jos tulet raskaaksi, harkitse raskausjoogatunnille siirtymistä. Esimerkiksi liiallinen lämpeneminen, ylivenytys, syvät kierrot tai lihaslukot voivat olla vaarallisia äidille ja vauvalle.

VIDEOKIRJASTO

Meillä on laaja videokirjasto, joka on täynnä helposti seurattavia joogaharjoituksia raskausajan ja synnytyksen jälkeiseen joogaan – ei viimeistä käyttöpäivää – tule mukaan matkalle raskausajan ja synnytyksen jälkeiseen joogaan.

 

 

SYNNYTYSVALMENNUS PAREILLE

opettajana Nicola Moberg

Koetko olevasi valmis lapsen syntymään? Osaako kumppanisi oman roolinsa?

 

Jooga tarjoaa erinomaiset välineet synnytykseen. Nicolan kokemus työskentelystä satojen parien kanssa yli 10 vuoden aikana sekä hänen omat synnytystarinansa muuttavat käsityksesi synnytyksestä. Jos kyseessä on toinen, kolmas tai neljäs lapsesi, tiedät mikä olisi voinut mennä toisin edellisellä kerralla.

 

”Synnytysvalmennuksen työpaja pareille”

 

Miksi synnytykseen pitää valmistautua?

- Luotat itseesi ja synnytysprosessiin

- Vapaudut synnykseen liittyvistä peloista

- Opit kuuntelemaan vaistojasi ja intuitiotasi

- Olet motivoitunut ja innostunut

- Kumppanisi oppii tarvittavat keinot tukeakseen sinua, jolloin hän voi osallistua aktiivisesti

- Hengität tehokkaasti synnytyksen aikana, jolloin pystyt rentoutumaan ja keskittymään

- Käytät liikettä ja synnytysasentoja, jotka mahdollistavat lantion avautumisen painovoiman avulla

- Käytät ääntä synnytyksen edistämiseen, rentoutumiseen ja keskittyneenä pysymiseen

- Opit vapauttamaan myönteisiä synnytyshormoneja

- Rentoudut supistuksissa ja supistusten välillä

- Kehität kehomuistin uloshengitykselle, jolla voit ponnistaa ja synnyttää kevyesti ilman liikaa pinnistelyä

- Luot läsnäolevan yhteyden vauvaan

- Valmistaudut huolehtimaan itsestäsi synnytyksen jälkeen

 

Tämä työpaja muuttaa äitiyteen siirtymiseen liittyvän pelon tyyneksi voimaksi. Jokaisen naisen kehossa on sisäinen viisaus, jonka löytämiseen jooga tarjoaa tehokkaita työkaluja.

 

Onnittelut, te teette tämän yhdessä! Tervetuloa!

 

Hinnat:

 

Ryhmätunti 115 euroa parilta (2,5 tuntia)

 

Yksityistunnin hinta on 165 euroa parilta (2 tuntia) valitsemananne päivänä.

Birt preparation
Postnatal
Postnatal Yoga Purna Helsinki

SYNNYTYKSEN JÄLKEINEN JOOGA UUSILLE ÄIDILLE JA VAUVOILLE

6 viikkoa – 9 kuukautta

 

Sisältää kaikki varusteet mukaan lukien joogamaton, tuo vain pieni viltti vauvallesi

 

Synnytyksen jälkeistä toipumisaikaa kutsutaan myös raskauden neljänneksi kolmannekseksi. Tämä on äitiyteen siirtymisen aikaa, jolloin luot yhteyden vauvaasi ja annat kehosi hiljalleen toipua synnytyksestä. Kevyt liikunta on välttämätöntä tänä aikana kehon tasapainon ja voiman palauttamiseksi.

 

Synnytyksen jälkeinen joogatunti tarjoaa palauttavia venytyksiä yhdistettynä syvään hengitykseen ja pieniin, hitaisiin liikkeisiin. Synnytyksen jälkeisen palautumisharjoituksen merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa. Asennon palauttaminen ja kehon sulkeminen synnytyksen jälkeen sekä stressiinkontinenssin ja kohdun esiinluiskahduksen ehkäisy ovat vain osa synnytyksenjälkeisen joogan hyödyistä.

 

Ensimmäiset kolme kuukautta synnytyksen jälkeen tunneilla painotetaan selkärangan uudelleenlinjausta, lantiolihasten vahvistamista ja hartioiden avaamista. Myös runsas lepo ja rentoutuminen ovat tuolloin avainasemassa. Kolmannesta kuukaudesta eteenpäin eteneminen "normaalimpaan" joogaan voi alkaa.

 

Mukaan ovat tervetulleita enintään 9 kuukauden ikäiset vauvat tai siihen saakka kun he liikkuvat

bottom of page