ÄITIYSJOOGA

ÄITIYSJOOGA

Onnittelut raskauden johdosta!

Purna Yoga Helsinki TARJOAA VIIKKOTUNTEINA RASKAUSAJAN JOOGAA JA SYNNYTYKSEN JÄLKEISTÄ JOOGAA SEKÄ KUUKAUSITTAIN SYNNYTYSVALMENNUSTA

Jooga on yksi parhaista kuntoilumuoidoista raskauden aikana. Se mahdollistaa lempeän ja turvallisen tavan pitää keho tasapainossa ja joustavana rasittamatta sitä liikaa, ehkäisee kipuja ja edistää energian virtausta, rentouttaa kehon ja mielen ja valmistaa fyysisesti sekä synnytykseen että äitiyteen.

ENSIMMÄINEN RASKAUSKOLMANNES (viikot 6 – 14)

Kahdeksannen ja neljännentoista viikon välinen aika on herkkää, ja on erityisen tärkeää levätä tarpeeksi ja olla ylisuorittamatta fyysisesti. Tänä aikana on parasta välttää raskasta harjoitusta, eli myös vasta 2. ja 3. raskauskolmannekselle tarkoitettua joogaa, vaikka sinulla olisikin vahva pohja joogassa. Kaksi tärkeintä ominaisuutta raskauden aikana ovat tietoisuus ja rentoutuminen, joista molempia voi kehittää hengityksen avulla. Koskaan ei ole liian aikaista alkaa opettelemaan hengitys- ja rentoutumistekniikoita esimerkiksi restoratiivisilla tunneillamme.

Ensimmäisen raskauskolmanneksen harjoitukset

Hengitysharjoituksia – Lantionpohjan hallintaa – Lempeitä venytyksiä – Selkärangan linjausta – Tunteiden tasapainoittamista –
Työkaluja tasapainon saavuttamiseen muutosten keskellä – Syvän sisäisen rauhan löytämistä

TOINEN JA KOLMAS RASKAUSKOLMANNES (viikot 14–40)

Ei sovi ensimmäisellä raskauskolmanneksella olevalle

Kahdella viimeisellä kolmanneksella keskitymme synnytykseen valmistautumiseen. Painotamme erityisesti ennalta ehkäisevää hoitoa, ja luomme parhaan mahdollisen pohjan siirtymälle vanhemmuuteen. Jokainen raskaus on ainutlaatuinen, ja jokaiseen tulevaan äitiin keskitytään huolellisesti, oli kyseessä sitten ensimmäinen raskaus tai jo aiemmin synnyttänyt äiti.

Tällä tunnilla opit tekniikoita rentoutumiseen, itsesi keskittämiseen ja yhteyden vahvistamiseen vauvan kanssa. Käymme läpi hengitysharjoituksia ja fyysisiä liikkeitä, joilla voit helpottaa epämukavaa oloa, liikkua turvallisesti ja olla optimaalisissa asennoissa sekä itsesi että vauvasi kannalta. Raskausjooga on lempeä ja turvallinen harjoitus kaikille naisille aikaisemmasta joogakokemuksesta riippumatta.

Toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen harjoitukset

Avaat rintakehää hengityksen syventämiseksi – Linjaat kehon tilan luomiseksi vauvalle – Venytät jalkoja lantion lihasten harjoittamiseksi – Ojennat selkärankaa, jotta energia virtaa vapaasti –
Tasapainotat tunteita – Keskität itsesi selviytyäksesi muutoksista –
Löydät syvän sisäisen rauhan ja rentoutumisen

Tällaisessa joogassa liikkeet ovat pakottomia ja rytmisiä. Ne on suunniteltu huolellisesti kehittämään tietoisuutta ja kestävyyttä sekä yhtäältä vahvistamaan tiettyjä lihasryhmiä ja toisaalta venyttämään ja rentouttamaan lihaksia. Tuntiin kuuluu aina aktiivinen ja rentouttava harjoitus.

Toisen ja kolmannen kolmanneksen tunneilla annetaan ohjeita, jotka liittyvät sekä synnytykseen valmistautumiseen ja että synnytyksenjälkeiseen aikaan.

Huomaa, että kaikki joogatunnit eivät sovi raskaana oleville. Jos tulet raskaaksi, harkitse äitiysjoogatunnille siirtymistä. Esimerkiksi liiallinen lämpeneminen, ylivenytys, syvät kierrot tai lihaslukot voivat olla vaarallisia äidille ja vauvalle.

Tarjoamme myös synnytysvalmennuksen työpajoja kuukausittain tai tilauksesta. Katso lisätietoa työpajasta alempaa kohdasta Synnytysvalmennus pareille.

SYNNYTYSVALMENNUS PAREILLE
opettajana Nicola Moberg

Tulevat työpajat

Koetko olevasi valmis lapsen syntymään? Osaako kumppanisi oman roolinsa?

Jooga tarjoaa erinomaiset välineet synnytykseen. Nicolan kokemus työskentelystä satojen parien kanssa yli 10 vuoden aikana sekä hänen omat synnytystarinansa muuttavat käsityksesi synnyksestä. Jos kyseessä on toinen, kolmas tai neljäs lapsesi, tiedät mikä olisi voinut mennä toisin edellisellä kerralla.

”Synnytysvalmennuksen työpaja pareille”

  • Miksi synnytykseen pitää valmistautua?
  • Luotat itseesi ja synnytysprosessiin
  • Vapaudut synnykseen liittyvistä peloista
  • Opit kuuntelemaan vaistojasi ja intuitiotasi
  • Olet motivoitunut ja innostunut
  • Kumppanisi oppii tarvittavat keinot tukeakseen sinua, jolloin hän voi osallistua aktiivisesti
  • Hengität tehokkaasti synnytyksen aikana, jolloin pystyt rentoutumaan ja keskittymään
  • Käytät liikettä ja synnytysasentoja, jotka mahdollistavat lantion avautumisen painovoiman avulla
  • Käytät ääntä synnytyksen edistämiseen, rentoutukseen ja keskittyneenä pysymiseen
  • Opit vapauttamaan myönteisiä synnytyshormoneja
  • Rentoudut supistuksissa ja supistusten välillä
  • Kehität kehomuistin uloshengitykselle, jolla voit ponnistaa ja synnyttää kevyesti ilman liikaa pinnistelyä
  • Luot läsnäolevan yhteyden vauvaan

Tämä työpaja muuttaa äitiyteen siirtymisen pelon tyyneksi voimaksi. Jokaisen naisen kehossa on sisäinen viisaus, jonka löytämiseen jooga tarjoaa tehokkaita työkaluja.

Onnittelut, te teette tämän yhdessä! Tervetuloa!

Hinnat:
Ryhmätunti 115 euroa parilta (2,5 tuntia)

Yksityistunnin hinta on 155 euroa parilta (2 tuntia) valitsemananne päivänä.

Seuraa meitä Facebookissa Yoga, Pregnancy, Birth and Babies

tai Instagramissa purnaprenatal

SYNNYTYKSEN JÄLKEINEN JOOGA UUSILLE ÄIDEILLE 6 viikkoa – 9 kuukautta synnytyksen jälkeen

Synnytyksen jälkeistä palautumisen aikaa kutsutaan myös raskauden neljänneksi kolmannekseksi. Tämä on aikaa kohti äitiyttä, yhteyden luomista vauvan kanssa ja oman kehon palautumista hiljalleen synnytyksestä. Lempeät harjoitukset ovat olennaisia, jotta keho palaa tasapainoon ja vahvistuu synnytyksen jäljiltä.

Synnytyksen jälkeisen joogan tunneilla keskitymme palauttaviin venytyksiin, syvään hengitykseen ja pieniin, hitaisiin liikkeisiin. Synnytyksen jälkeisen palauttavan harjoituksen tärkeyttä ei voi kyllin korostaa. Kehon oikean asennon löytäminen uudestaan, kehon sulkeminen synnytyksen jälkeen, rasituksessa tapahtuvan virtsankarkailun ehkäiseminen sekä kohdun laskeuman estäminen ovat vain muutamia hyödyistä.

Ensimmäiset kolme kuukautta synnytyksen jälkeen prioriteettimme tunneilla on selkärangan linjaus uudelleen, lantion lihasten vahvistaminen sekä olkapäiden ja rintakehän avaaminen. Tänä aikana lepo ja rentoutuminen ovat myös tärkeässä roolissa. Kolmannesta kuukaudesta lähtien siirtyminen ”normaaliin” joogaharjoitukseen voi alkaa.

Kaikki 9 kuukauden ikäiset tai nuoremmat vauvat ovat tervetulleita!

Seuraa meitä Facebookissa Yoga, Pregnancy, Birth and Babies

 

”My partner and I attended an online preparation class with Nicola in mid-January when I was about 8 months pregnant with our second child.

We took the class in the comfort of our apartment, learning how to ‘exploit’ our spaces and furniture with new eyes. We felt at ease with the online modality and Nicola was amazing in conveying all the instructions in a way that was easy to follow in spite of the physical distance.
At the end of the workshop, we got a right of access to the video recording of the class, which gave us the chance to keep practicing, from time to time, until our son arrived about a month later.

I love yoga and have been practicing for quite some time. The birth preparation yoga classes with Nicola bring all the magic of yoga wisdom into the birth experience, helping expecting moms and dads to reach out to their bodies and connect with each other while in the process of bringing their babies to life. I warmly recommend this course and I would take it again if I were to give birth another time.”

Francesca & Dante
”I did three Early Postpartum Yoga classes with Nicola. The timing was perfect, as I had recovered just enough from birth to do some gentle exercises which were, at the same time, challenging enough.

After not having done much more than going on walks, at the end of the pregnancy, it felt good – and very needed – to explore the state of my body and gently work to get it back to how it used to be. Without guidance it would not have happened at all and I would not have realised the toll my body had taken already in a very short time.

It is hard work taking care of a baby all day long and, during the exercises, I found the parts that had suffered most and was able to nurture them in turn.

I also learned several things to do with my baby, including especially one great position to hold my baby in and how to walk around the home holding and calming her, during her fussy moments. They work like a charm! I may not have discovered these at all if it wasn’t for Nicola’s guidance!

Another great learning was a baby massaging sequence that I’ve done many times for my baby since. I think she likes it a lot and it’s a great additional way for us to spend quality time together and tighten our bond.

These are just a few reasons for why I feel the classes were a valuable use of my time – even amid busy baby days! It’s important as a mother to remember that when I am doing well, my baby can do well and be happy.

And, let’s face it, it felt luxurious to have a private lesson and have someone focusing only on me! I think every mom deserves it!”

Pauliina U., Helsinki

”Nicola’s yoga class helped me a lot to understand stages of delivery process and practise yoga exercises which make easier, less painful the delivery, and labour process.

The physics and physiology of birth can be understood and breathing techniques can be practised how to go the most painless and efficient way through labour. Using Nicola’s techniques and recommended positions by Nicola in labour from the class helped me to have a fast labour (the 3rd stage of delivery) and have a natural birth without epidural.

My family is quite happy that we attended Nicola’s class and highly recommend it to couples in the 3rd trimester. I am convinced it is a necessary to gain this knowledge before delivery for every pregnant women to understand the body, the baby and positions to have a fast delivery and live through the process.” 

Olga B, Helsinki

Follow us on Facebook Yoga, Pregnancy, Birth and Babies

 
logo
logo

Fredrikinkatu 67 E 42 | 00100 Helsinki
info(at)purnayoga.fi | p. +358 50 3533970

Developed by Heikki Kujala and design by Studio Ina Fiebig