JOOGA TUNTIA – Purna Yoga Helsinki

TASOT

ALOITTELIJAT
Aloittelijoiden tunti opettaa sinulle asanoiden (jooga-asentojen) perusteet. Tämä tunti sopii sinulle, jos olet juuri aloittanut joogan tai sinulla on haasteita kehossasi (kerrothan opettajalle tilastasi
ennen tunnin alkua, niin hän osaa ohjata sinua tunnin aikana). Tämä tunti on hyvä myös sinulle, joka olet joogannut jo hetken aikaa, sillä tunnilla käydään läpi asanoiden perus konsepteja ja linjauksia. Keskitymme erityisesti harjoituksen turvallisuuteen ja oikeisiin linjauksiin sekä tiettyjen perus jooga sarjojen opettelemiseen ja hallitsemiseen. (mm. Klassinen aurinko tervehdys, Purna Yogan lonkkasarja ja aamusarja)

KESKITASON JOOGAAJAT
Keskitaso tunneille oletamme oppilailta joogan perus osaamista. Opettaja odottaa oppilailta perus linjausten hallitsemista ja ymmärtämistä myös yleisten asentojen variaatioissa. Tunnilla menemme syvemmälle asanoissa ja jooga-asentojen energeettisissä merkityksissä. Tämä tunti on tahdiltaan hieman nopeampi kuin aloittelijoiden tunti vaikkakin tunnilla vietetään silti aikaa asentojen ymmärtämiseen (paitsi jos kyseessä on Flow tunti).

IMMERSION
Immersion tunti on avoinna vain kutsusta. Tämä tunti on oppilaille, jotka ovat sitoutuneet jooga harjoitukseen jo pidemmän aikaa ja heillä on vahva perusta joogassa. Tunti sopii erityisesti sinulle, jos olet juuri valmistautunut meidän 200-h opettaja koulutuksestamme. (Uusi opettaja koulutus alkaa lokakuussa)

KAIKKI TASOT
Kaikki tunnit, jotka ovat merkitty ‘’All levels’’ merkinnällä, ovat tunteja, joille kaikki ovat tervetulleita. Opettajamme kustomoi tunnin tason osallistujien mukaan.

Katso tunnit ja ilmoittaudu

TEEMAT

RISE AND SHINE
Rise & Shine on 75- minuuttia kestävä aikaisten aamujen tunti! Päivä ei voisi alkaa paremmin kuin tämän tunnin avulla: aloitamme mielen kirkastavalla ja keskittävällä lyhyellä meditaatiolla, jota seuraa kehoa avaava ja vahvistava harjoitus. Jooga harjoitus on parhaimmillaan aamuisin, sillä silloin sinulla on mahdollisuus määrittää ‘’päivän asenne’’ jo heti päivän alkaessa. Saat enemmän irti päivästäsi, kun olet valmistautunut siihen yhteydellä sydämeesi.

STRETCH AND STRENGTH
Tällä tunnilla opit alkavan jooga harjoituksen perusteet, pääset nauttimaan jooga asentojen muodoista samalla kehoa vahvistaen ja avaten. Opit joogan yleisimpiä sarjoja, kuten Klassisen
Aurinko tervehdyksen, Purna Yogan lonkkasarjan sekä selkää avaavan Ilta ja Aamu sarjan. Tunnilla avataan kehon jäykkyyksiä myös Jooga seinän avulla, erityisesti nauttien seinän antamasta traktiosta, joka tekee tilaa selkärankaan. Opettajamme käy läpi asentojen tärkeimmät asetukset ja kertoo asentojen hyödyt. Pienet ryhmäkoot mahdollistavat tunnilla vallitsevan rennon ja seikkailu mielisen mutta turvallisen tunnelman.

G’MORNING PRACTICE
G’Morning tunti on nimensä mukaan loistava tunti aloittaa uusi päivä! Tunti sisältää kehoa ja mieltä tasapainottavan harjoituksen. Aloitamme lämmittelemällä kehon turvallisesti tulevaan harjoitukseen ja jatkamme voimaa lisäävillä seisoma-asennoilla. Valmistelemme kehoa ylösalaisiin asentoihin pikku hiljaa (mm. päällä seisonta ja hartia seisonta). Kierroilla putsaamme kehoa sisältäpäin ja buustaamme ruoansulatuksen käyntiin päivää varten. Taaksetaivutuksilla avaamme rintakehää & tuomme virtaa ja raikkautta koko olemukseen! Lopuksi rentoudumme Shavasanalla, jotta kehosi ja mielesi voi integroida tekemäsi harjoituksen & saat maksimoiden hyödyn. Kaiken tasoiset oppilaat ovat tervetulleita tälle tunnille.

YOGA COMPLETE
Kaikki tuntimme ovat Purna Yogaa – ‘’Purna’’ tarkoittaa kokonaista. Kokonaisella Yoga harjoituksella tarkoitetaan harjoitusta, joka sisältää fyysisen harjoituksen, meditaation, elämäntapojen ja ravinnon merkityksen ymmärtämisen sekä joogan filosofian perusteet. Tällä tunnilla asentoja pidetään hieman pidempään, jotta niiden vaikutuksen pääse tuntemaan omassa kehossa.
Tunti auttaa sinua herkistymään ja tuntemaan oman kehosi paremmin samalla auttaen mieltä keskittymään ja selkeytymään sekä avaten sydäntä ja vahvistaen sen ääntä. Tarkoituksena löytää
juuri sinua tasapainottava harjoitus Purna Yogan työkaluilla. Tunti sisältää myös meditaatiota sekä harjoitusta jooga seinän avulla.

JOOGASEINÄ TUNTI
Joogaseinä on jo pitkään ollut apuvälineenä joogan fyysisessä harjoituksessa. Meidän kaikki opettajamme ovat saaneet joogaseinä koulutuksensa suoraan yhdeltä maailman TOP
joogaopettajista, ja yhdeltä jooga seinän avustavalta suunnittelijalta, Aadil Palkhivalalta. Tunnilla tutustutaan seinän käyttöön ja sen uskomattomiin hyötyihin. Painovoiman ja seinän avulla luodaan selkärankaan traktio eli imu, joka avaa nikamien välistä tilaa ja syviäkin lihaksia. Seinää käytetään seisoma-asentojen tukena ja apuna mutta siitä on myös hyötyä kierroissa, taaksetaivutuksissa sekä restoratiivisissa asennoissa.

JOOGASEINÄN HISTORIA
Tiesitkö, että lepakot ja laiskiaiset ovat ainoita nisäkkäitä, jotka eivät kärsi nivelreumasta? Mikä näitä kahta nisäkästä yhdistää on se, että ne viettävät ison osan elämästään roikkuen ylösalaisin.
Tästä johtuen niiden nivelet säästyvät huomattavasti enemmän tyypilliseltä kulumiselta ja painovoiman taakalta. Joogaseinän avulla on saadaan sama positiivinen vaikutus ihmiskehoon.
Joogaseinän ensin kehitti Asana mestari BKS Iyengar, joka käytti seinää tukena ja apuna erilaisissa asanoissa. Hän kutsuit seinää ‘’yoga kurunta’’:ksi, joka tarkoittaa joogan ‘’nukketeatteria’’. Yksi Purna Yogan perustajista, ja BKS Iyengarin oppilaista, Aadil Palkhivala oli yksi ensimmäisiä opettajia käyttämään Joogaseinän modernimpaa versiota. Aadil kehitti seinällä useita eri sarjoja mm. ‘’Selkärangan nuorennus sarjan’’, josta pidämme workshoppeja Purna Yoga Helsingissä myös.

PURNA POWER FLOW
Tällä tunnilla mielestä teroitetaan keskittynyt ja sydämestä avoin kun aloitamme harjoituksen, jossa jatkuva hengityksellä johdettu liike on pääosassa. Tällaista jatkuvan liikkeen harjoitusta kutsutaan joogassa flow:ksi, sillä sen avulla mieli pääsee harmoniaan kehon ja hengityksen kanssa. Keskitymme vahvistamaan niveliä ja lihaksistoa samalla tuoden lämpöä kehoon. Opettajamme
antaa tunnin aikana tärkeitä ohjeita asentojen hallitsemiseen turvallisesti ja kontrolloidusti.

Power Flow tunnilla tehdään paljon ylösalaisia asentoja (inversioita), joten otathan huomioon näiden kontraindikaatiot. Kontraindikaatioita ylösalaisille asennoille ovat: haasteet aivoissa tai
äskettäinen leikkaus, epilepsia, glaucome ja silmänpaine ongelmat, takaisin virtaus, tyrä, sydän ongelmat, korkea verenpaine sekä kuukautiset.

IMMERSIO
Ota yhteyttä tove(at)tovepalmgren.com osallistuaksesi tälle tunnille.

Tällä tunnilla koko ryhmä sitoutuu viikoittaiseen harjoitukseen. Tunnin kesto on 2 tuntia ja työskentely tunnilla on syvempää; sisältäen meditaatiota, edistyneempiä asanoita ja pranayamaa
(hengitysharjoituksia). Joogaan liittyvään filosofiaan, elämäntyyliin ja ravintoon syvennytään myös. Tälle tunnille pääsee vain kutsulla.

JOOGAA RASKAUDEN AJALLE JA SYNNYTYKSEEN
Jooga on yksi parhaista fyysisistä harjoituksista raskauden aikana: hellä, turvallinen tapa säilyttää keho avoimena. Jooga auttaa kipujen lievittämisessä ja antaa tärkeitä työkaluja raskauden ajalle.
Kehon lisäksi jooga rauhoittaa mieltä ja vahvistaa herkkää yhteyttä omaan kehoon, joka tänä aikana käy läpi isoja muutoksia, näin valmistaen sekä synnytykseen, että tuleen äitiyteen.

RESTORATIIVINEN – YIN JOOGA
Tämä tunti on suunniteltu rauhoittumisen harjoittelemiseen. Suurin osa meistä ei hallitse rentoutumisen perusteita ja näin hermosto, joka vastaa koko kehon eri järjestelmistä, on
jatkuvassa aktivoituneessa tilassa ilman elintärkeää palautumista. Tunnilla tehdään syvärentouttava harjoitus, jossa täysin tuetuissa asennoissa vietettään hieman pidempi aika (5-15min). Opettajamme katsoo tunnilla, että tuet ovat juuri sinun kehollesi oikein asetettuja jokaisessa asennossa. Rentoutukseen sisältyy myös olennaisesti hengitys- sekä erilaiset rentoumista auttavat mielikuva harjoitukset.

GENTLE YOGA
Tämä tunti on suunniteltu oppilaille, jotka haluavat hitaamman ja rauhallisemman harjoituksen. Tunti on loistava senioreille, jos olet juuri aloittanut joogan tai käyt läpi jotakin haastetta
kehossasi (kerrothan opettajalle ennen tunnin alkua tilastasi). Teemme rintakehää ja lonkkia avaavia asentoja tukien ja joogaseinän avulla ja kohti tunnin loppua rentoudumme syvästi.

HAPPY FRIDAY
Nimensä mukaisesti loistava aloitus viikonloppuun!
Viikon lopettava harjoitus katkaisee työpäivien putken ja raikastaa mielen viikonloppua varten. Työviikon ajatukset ja kokemukset jäävät helposti ‘’päälle’’ niin mieleen kuin kehoon. Tämän tunnin sisältö on joko aktiivisempi, rentouttavampi tai näiden kahden sekoitus riippuen osallistujien toivomuksista. Tunti avaa kehoa & rauhoittaa sekä selkeyttää mielen.
LUNCHTIME YOGA

In only 60 minutes, you can vastly improve your day and wave good-bye to the stress of the work life. Our yoga classes will let you decompress, slow down, and feel good! They will positively affect the rest of your day, allowing you to be more relaxed, concentrated and productive.

”With dynamic sequences used to warm up and energize the body, followed by asanas that release tension and promote opening of the neck, shoulders, hamstring and hips, our lunchtime yoga classes are ideal for office workers that spend a lot of time hunched over a computer. With focus on both physical relief and mental refreshment, they are also a great way to break the day, rid you of tension that you might not even know you are carrying, and inject much needed bits of relaxation, peace, and calmness to those of you with hectic work schedules.”

Key benefits are:

  • Increase in mental clarity, focus, and productivity
  • Improvement in mood and attitude
  • Great feelings of openness, flexibility and control of your body
  • Reduction of tension and stiffness
  • Reduction of anxiety and stress

Katso tunnit ja ilmoittaudu

 

JOOGAA RASKAUDEN AJALLE JA SYNNYTYKSEEN

KAIKKI JAKSOT
Aika kahdeksan ja neljännentoista viikon välissä on herkkää aikaa, jolloin on erityisen tärkeää levätä tarpeeksi, eikä ylisuorittaa fyysisesti. Tänä aikana on parasta välttää raskasta harjoitusta vaikka sinulla olisikin vahva pohja joogassa. Tämä tunti on suunniteltu tälle tärkeälle ajanjaksolle.Kaksi tärkeintä ominaisuutta raskauden aikana ovat tietoisuus ja rentoutuminen, joista molempia voi kultivoida hengityksen avulla. Koskaan ei ole liian aikaista aloittaa opettelemaan hengitys- ja rentoutumistekniikoita.

  • Hengitysharjoituksia
  • Lantionpohjan hallintaa
  • Helliä venytyksiä
  • Selkärangan linjausta
  • Tunteiden tasapainoittamista
  • Työkaluja tasapainon saavuttamiseen muutosten keskellä
  • Syvän sisäisen rauhan löytämistä

Otathan huomioon, että kaikki normaalit joogatunnit eivät ole sopivia raskaana oleville. Jos tulet raskaaksi harkitse prenataali tunneille siirtymistä. Liiallinen lämpö, ylivenytteleminen, syvät kierrot, lukot sekä syvät taakse taivutuksen voivat mahdollisesti olla haitallisia sekä äidille, että vauvalle.

2 & 3 JAKSO (14-40 viikkoa) – ei sovi ensimmäisellä kolmanneksella oleville
Kahdella viimeisellä kolmanneksella keskitymme synnytykseen valmistautumiseen. Jokainen raskaus on ainutlaatuinen ja siksi pienet tuntikokomme antavat opettajallemme mahdollisuuden
keskittyä jokaiseen tulevaan äitiin huolellisesti, oli kyseessä ensimmäinen tai toinen raskaus.

Tällä tunnilla opit tekniikoita rentoutumiseen, itsen keskittämiseen ja energisoitumiseen. Harjoittelemme myös vahvistamaan yhteyttä vauvaa. Käymme läpi hengitysharjoituksia ja fyysisiä liikkeitä kivun ja epämukavuuksien helpoittamiseen ja opettelemme, miten liikkua turvallisesti. Raskaus jooga sopii kaikille naisille aikaisemmasta jooga kokemuksesta riippumatta.

Toisen ja kolmannen kolmanneksen harjoitus sisältää:

  • Rintakehän avaamista hengityksen syventämiseksi
  • Tilan luomista vauvalle
  • Lantion lihasten avaamista
  • Selkärangan linjausta
  • Tunteiden tasapainoittamista
  • Työkaluja tasapainon saavuttamiseen muutosten keskellä
  • Syvän sisäisen rauhan ja rentoutumisen löytämistä

Synnytyksen valmistautumiseen ja sen jälkeiseen aikaan liittyviä ohjeita annetaan myös näillä tunneilla. Opettajamme on vastaa aina mielellään kysymyksiin. Tunneilla tapaat myös monia muita samassa tilanteessa olevia tulevia äitejä, ja saat tukea tänä tärkeänä aikana.

Tarjoamme myös räätälöityjä synnytysvalmennuskursseja tarpeesi mukaan. Lisää tietoa aiheesta löydät sivuiltamme TYÖPAYAT. Mikäli haluat tietoa tulevista kursseista, ystävällisesti ole yhteydessä nicola@purnayoga.fi.

POSTNATAL – SYNNYTYKSEN JÄLKEINEN JOOGA
Postnatal aikaa kutsutaan myös raskauden neljänneksi kolmannekseksi. Tänä on isojen muutosten aikaa – aikaa kohti äitiyttä, vauvan kanssa yhteyden luomista ja oman kehon hiljalleen synnytyksestä palautumista. Hellät harjoitukset ovat olennaisia, jotta keho palaa tasapainoon ja vahvistuu synnytyksen jäljiltä.

Postnatal jooga tunneilla keskitymme palauttaviin venytyksiin, syvään hengitykseen ja pienien hitaiden liikkeiden löytämiseen. Todella tärkeää on myös löytää uudelleen ryhti ja oikea asento
kehossa sekä kehon sulkeminen synnyttämisen jälkeen.

Ensimmäiset kolme kuukautta synnytyksen jälkeen prioriteettimme tunneilla on selkärangan uudelleen linjaus, lantion lihasten vahvistaminen sekä olkapäiden ja rintakehän avoimuuden
kehittäminen. Tänä aikana rentoutuminen ja rauhoittuminen ovat myös tärkeässä roolissa.Neljännen kuukauden jälkeen hiljalleen siirtyminen ‘’normaaliin’’ joogaharjoitukseen voi alkaa.

Save