JOOGATUNNIT – Purna Yoga Helsinki

TASOT

ALOITTELIJAT

Aloittelijoiden tunti opettaa sinulle asanoiden (jooga-asentojen) perusteet. Tämä tunti sopii sinulle, jos olet juuri aloittanut joogan tai sinulla on haasteita kehossasi (kerrothan opettajalle tilastasi ennen tunnin alkua, niin hän osaa ohjata sinua tunnin aikana). Tämä tunti on hyvä myös sinulle, joka olet joogannut jo hetken aikaa, sillä tunnilla käydään läpi asanoiden perus konsepteja ja linjauksia. Keskitymme erityisesti harjoituksen turvallisuuteen ja oikeisiin linjauksiin sekä tiettyjen perus joogasarjojen opettelemiseen ja hallitsemiseen. (mm. Klassinen aurinkotervehdys, Purna Joogan lonkkasarja ja aamusarja)

KESKITASON JOOGAAJAT

Keskitason tunneilla oletamme oppilailta joogan perusteiden osaamista. Opettaja edellyttää oppilailta peruslinjausten hallitsemista ja ymmärtämistä myös yleisten asentojen variaatioissa. Tunnilla menemme syvemmälle asanoissa ja jooga-asentojen energeettisissä merkityksissä. Tämä tunti on tahdiltaan hieman nopeampi kuin aloittelijoiden tunti vaikkakin tunnilla vietetään silti aikaa asentojen ymmärtämiseen (paitsi jos kyseessä on Flow tunti).

IMMERSION

Immersion tunti on avoinna vain kutsusta. Tämä tunti on oppilaille, jotka ovat sitoutuneet jooga harjoitukseen jo pidemmän aikaa ja heillä on vahva perusta joogassa. Tunti sopii erityisesti sinulle, jos olet juuri valmistautunut meidän 200-h opettaja koulutuksestamme. (Uusi opettaja koulutus alkaa lokakuussa)

KAIKKI TASOT

“All levels” tunnit, ovat tunteja, joille kaikki ovat tervetulleita. Opettajamme räätälöi tunnin tason osallistujien mukaan.

Katso tunnit ja ilmoittaudu

TEEMAT

RISE AND SHINE

Rise & Shine on 75- minuuttia kestävä aikaisten aamujen tunti! Päivä ei voisi alkaa paremmin kuin tämän tunnin avulla: aloitamme tunnin mielen kirkastavalla ja keskittävällä lyhyellä meditaatiolla, jota seuraa kehoa avaava ja vahvistava harjoitus. Joogaharjoitus on parhaimmillaan aamuisin, sillä silloin sinulla on mahdollisuus määrittää ‘’päivän asenne’’ jo heti päivän alkaessa. Saat enemmän irti päivästäsi, kun olet valmistautunut siihen yhteydellä sydämeesi.

STRETCH AND STRENGTH

Tällä tunnilla opit joogaharjoituksen perusteet. Pääset nauttimaan jooga-asentojen muodoista samalla kehoa vahvistaen ja avaten. Opit joogan yleisimpiä sarjoja, kuten Klassisen Aurinkotervehdyksen, Purna Joogan lonkkasarjan sekä selkää avaavan Ilta- ja Aamusarjan. Tunnilla avataan kehon jäykkyyksiä myös Joogaseinän avulla, erityisesti nauttien seinän antamasta traktiosta, joka tekee tilaa selkärankaan. Opettajamme käy läpi asentojen tärkeimmät linjaukset ja kertoo asentojen hyödyt. Pienet ryhmäkoot mahdollistavat tunnilla vallitsevan rennon ja seikkailumielisen, mutta turvallisen tunnelman.

G’MORNING PRACTICE

G’Morning tunti on nimensä mukaan loistava tunti aloittaa uusi päivä! Tunti sisältää kehoa ja mieltä tasapainottavan harjoituksen. Aloitamme lämmittelemällä kehon turvallisesti tulevaan harjoitukseen, jonka jälkeen jatkamme voimaa lisäävillä seisoma-asennoilla. Valmistelemme kehoa ylösalaisin asentoihin pikku hiljaa (mm. päällä seisonta ja hartia seisonta). Kierroilla puhdistamme kehoa sisältäpäin ja tehostamme ruoansulatuksen käyntiin päivää varten. Taaksetaivutuksilla avaamme rintakehää sekä tuomme virtaa ja raikkautta koko olemukseen! Lopuksi rentoudumme Shavasanalla, jotta kehosi ja mielesi voi integroida tekemäsi harjoituksen. Näin saat maksimoitua harjoituksen hyödyt. Kaiken tasoiset oppilaat ovat tervetulleita tälle tunnille.

COMPLETE YOGA

Kaikki tuntimme ovat Purna Joogaa – ‘’Purna’’ tarkoittaa kokonaista. Kokonaisella jooga harjoituksella tarkoitetaan harjoitusta, joka sisältää fyysisen harjoituksen, meditaation, elämäntapojen ja ravinnon merkityksen ymmärtämisen sekä joogan filosofian perusteet. Tällä tunnilla asennoissa pysytään hieman pidempään, jotta voit oppia tuntemaan ja herättelemään uusia kohtia kehossasi. Näin opit tunnistamaan mitkä kohdat kehossasi työskentelevät liikaa ja sitä kautta opit myös paremmin rentouttamaan nämä alueet jotta voit tuoda lisää ylväyttä ja tasapainoa niin kehoosi kuin elämääsikin.

Tunti auttaa sinua herkistymään ja tuntemaan oman kehosi paremmin. Tämä yhteys omaan kehoon parantaa mielen keskittymiskykyä ja auttaa sitä selkeytymään, sekä avaa sydäntä ja vahvistaa sen ääntä. Tarkoituksena on löytää juuri sinua tasapainottava harjoitus Purna Joogan työkaluja apuna käyttäen. Tunti sisältää myös meditaatiota sekä harjoitusta joogaseinän avulla.

JOOGASEINÄ TUNTI

Joogaseinä on jo pitkään ollut apuvälineenä joogan fyysisessä harjoituksessa. Meidän kaikki opettajamme ovat saaneet joogaseinä koulutuksensa suoraan yhdeltä maailman TOP
joogaopettajista, ja yhdeltä jooga seinän avustavalta suunnittelijalta, Aadil Palkhivalalta. Tunnilla tutustutaan seinän käyttöön ja sen uskomattomiin hyötyihin. Painovoiman ja seinän avulla luodaan selkärankaan traktio eli imu, joka avaa nikamien välistä tilaa ja syviäkin lihaksia. Seinää käytetään seisoma-asentojen tukena ja apuna mutta siitä on myös hyötyä kierroissa, taaksetaivutuksissa sekä restoratiivisissa asennoissa.

JOOGASEINÄN HISTORIA

Tiesitkö, että lepakot ja laiskiaiset ovat ainoita nisäkkäitä, jotka eivät kärsi nivelreumasta? Mikä näitä kahta nisäkästä yhdistää on se, että ne viettävät ison osan elämästään roikkuen ylösalaisin.

Tästä johtuen niiden nivelet säästyvät huomattavasti enemmän tyypilliseltä kulumiselta ja painovoiman taakalta. Joogaseinän avulla saadaan sama positiivinen vaikutus ihmiskehoon.

Joogaseinän alkuperäisen version kehitti Asana mestari BKS Iyengar, joka käytti seinää tukena ja apuna erilaisissa asanoissa. Hän kutsuit seinää ‘’yoga kurunta’’:ksi, joka tarkoittaa joogan ‘’nukketeatteria’’. Yksi Purna Joogan perustajista, ja BKS Iyengarin oppilaista, Aadil Palkhivala oli yksi ensimmäisistä opettajista joka omaksui Joogaseinän modernimman version käytön. Aadil on kehittänyt seinällä useita eri sarjoja, mm. ‘’Selkärangan nuorennus sarjan’’, josta pidämme workshoppeja myös Purna Jooga Helsingissä.

PURNA POWER FLOW

Tällä tunnilla mielestä teroitetaan keskittynyt ja sydämestä avoin, kun aloitamme harjoituksen, jossa jatkuva hengityksellä johdettu liike on pääosassa. Tällaista jatkuvan liikkeen harjoitusta kutsutaan joogassa flow:ksi, sillä sen avulla mieli pääsee harmoniaan kehon ja hengityksen kanssa. Keskitymme vahvistamaan niveliä ja lihaksistoa samalla tuoden lämpöä kehoon. Opettajamme antaa tunnin aikana tärkeitä ohjeita asentojen hallitsemiseen turvallisesti ja kontrolloidusti.

Power Flow tunnilla tehdään paljon ylösalaisin asentoja (inversioita), joten otathan huomioon näiden kontraindikaatiot. Vasta-aiheet ylösalaisin asennoille ovat: epilepsia tai äskettäinen aivoinfarkti, glaukooma ja silmänpaine ongelmat, äskettäinen silmäleikkaus, korkea verenpaine, sydänvaivat, refluksitauti, palleatyrä, kuukautiset.

IMMERSIO

Ota yhteyttä tove(at)tovepalmgren.com osallistuaksesi tälle tunnille.

Tällä tunnilla koko ryhmä sitoutuu viikoittaiseen harjoitukseen. Tunnin kesto on 2 tuntia ja työskentely tunnilla on syvempää; sisältäen meditaatiota, edistyneempiä asanoita ja pranayamaa
(hengitysharjoituksia). Joogaan liittyvään filosofiaan, elämäntyyliin ja ravintoon syvennytään myös. Tälle tunnille pääsee vain kutsulla.

RESTORATIIVINEN – YIN JOOGA

Tämä tunti on suunniteltu rauhoittumisen harjoittelemiseen. Suurin osa meistä ei hallitse rentoutumisen perusteita ja näin hermosto, joka vastaa koko kehon eri järjestelmistä, on
jatkuvassa aktivoituneessa tilassa ilman elintärkeää palautumista. Tunnilla tehdään syvärentouttava harjoitus, jossa täysin tuetuissa asennoissa vietettään hieman pidempi aika (5-15min). Opettajamme katsoo tunnilla, että tuet ovat juuri sinun kehollesi oikein asetettuja jokaisessa asennossa. Rentoutukseen sisältyy myös olennaisesti hengitys- sekä erilaiset rentoumista auttavat mielikuva harjoitukset.

GENTLE YOGA

Tämä tunti on suunniteltu oppilaille, jotka haluavat hitaamman ja rauhallisemman harjoituksen. Tunti on loistava senioreille, jos olet juuri aloittanut joogan tai käyt läpi jotakin haastetta kehossasi (kerrothan opettajalle ennen tunnin alkua tilastasi). Teemme rintakehää ja lonkkia avaavia asentoja käyttäen erilaisia apuvälineitä kuten esimerkiksi joogaseinää. Tunnin loppua kohden rentoudumme syvästi.

HAPPY FRIDAY

Nimensä mukaisesti loistava aloitus viikonloppuun!
Viikon lopettava harjoitus katkaisee työpäivien putken ja raikastaa mielen viikonloppua varten. Työviikon ajatukset ja kokemukset jäävät helposti ‘’päälle’’ niin mieleen kuin kehoon. Tämän tunnin sisältö on joko aktiivisempi, rentouttavampi tai näiden kahden sekoitus riippuen osallistujien toivomuksista. Tunti avaa kehoa & rauhoittaa sekä selkeyttää mielen.

Check out the schedule and sign up here:

HEARTFULL MEDITATION 6x week course

The creator of Heartfull Meditation, Savitri, is a meditation, breathing and lifestyle teacher who helps people transform physical, emotional, and spiritual blocks so that they can live from their heart. Through the exceptional techniques Savitri created, people all around the world are growing, transforming, and living from intuition, conscience, morals, integrity, which all reside in the heart.

Based on these techniques, Tove is offering a course which will be part discussion, part lecture and part meditation. We will go over some simple techniques, easy to learn and use, which when practiced, will help you find a way to having a more centered mind, better concentration, become less affected by what is going on around you, feel safe and held, open your heart and find the link to your inner voice – your intuition – which will help you make better decisions. It is the way to finding more love in your life. A way to find love for yourself first and then finding it for others. No prior experience of yoga or meditation is required.

6-week course with Tove Palmgren
Price: 80€ for the six times, or use your 10x or 5x card for it (not with monthly passes)

The next 6x course is starting in October! Please email nicola(a)purnayoga.fi for the upcoming dates.

 

JOOGAA RASKAUDEN AJALLE JA SYNNYTYKSEEN

KAIKKI JAKSOT

Aika kahdeksan ja neljännentoista viikon välissä on herkkää aikaa, jolloin on erityisen tärkeää levätä tarpeeksi, eikä ylisuorittaa fyysisesti. Tänä aikana on parasta välttää raskasta harjoitusta vaikka sinulla olisikin vahva pohja joogassa. Tämä tunti on suunniteltu tälle tärkeälle ajanjaksolle. Kaksi tärkeintä ominaisuutta raskauden aikana ovat tietoisuus ja rentoutuminen, joista molempia voi kultivoida hengityksen avulla. Koskaan ei ole liian aikaista aloittaa opettelemaan hengitys- ja rentoutumistekniikoita.

  • Hengitysharjoituksia
  • Lantionpohjan hallintaa
  • Helliä venytyksiä
  • Selkärangan linjausta
  • Tunteiden tasapainoittamista
  • Työkaluja tasapainon saavuttamiseen muutosten keskellä
  • Syvän sisäisen rauhan löytämistä

Otathan huomioon, että kaikki normaalit joogatunnit eivät ole sopivia raskaana oleville. Jos tulet raskaaksi, harkitse ’prenatal’ tunneille siirtymistä. Liiallinen lämpö, ylivenyttäminen, syvät kierrot, lukot sekä syvät taaksetaivutukset voivat mahdollisesti olla haitallisia sekä äidille, että vauvalle.

2 & 3 JAKSO (14-40 viikkoa) – ei sovi ensimmäisellä kolmanneksella oleville

Kahdella viimeisellä kolmanneksella keskitymme synnytykseen valmistautumiseen. Jokainen raskaus on ainutlaatuinen ja siksi pienet tuntikokomme antavat opettajallemme mahdollisuuden keskittyä jokaiseen tulevaan äitiin huolellisesti, oli kyseessä ensimmäinen tai toinen raskaus.

Tällä tunnilla opit tekniikoita rentoutumiseen, itsesi keskittämiseen ja energisoitumiseen. Harjoittelemme myös vahvistamaan yhteyttä vauvaan. Käymme läpi hengitysharjoituksia ja fyysisiä liikkeitä kivun ja epämukavuuksien helpottamiseen ja opettelemme, miten liikkua turvallisesti. Raskausjooga sopii kaikille naisille aikaisemmasta joogakokemuksesta riippumatta.

Toisen ja kolmannen kolmanneksen harjoitus sisältää:

  • Rintakehän avaamista hengityksen syventämiseksi
  • Tilan luomista vauvalle
  • Lantion lihasten avaamista
  • Selkärangan linjausta
  • Tunteiden tasapainoittamista
  • Työkaluja tasapainon saavuttamiseen muutosten keskellä
  • Syvän sisäisen rauhan ja rentoutumisen löytämistä

Synnytykseen valmistautumiseen ja sen jälkeiseen aikaan liittyviä ohjeita annetaan myös näillä tunneilla. Opettajamme vastaa aina mielellään kysymyksiin. Tunneilla tapaat myös monia muita samassa tilanteessa olevia tulevia äitejä, joilta voit saada tukea tänä tärkeänä aikana.

Tarjoamme myös räätälöityjä synnytysvalmennuskursseja tarpeesi mukaan. Lisää tietoa aiheesta löydät sivuiltamme TYÖPAJAT. Mikäli haluat tietoa tulevista kursseista, ystävällisesti ole yhteydessä nicola@purnayoga.fi.

POSTNATAL – SYNNYTYKSEN JÄLKEINEN JOOGA

Postnatal aikaa kutsutaan myös raskauden neljänneksi kolmannekseksi. Tämä on isojen muutosten aikaa – aikaa kohti äitiyttä, vauvan kanssa yhteyden luomista ja oman kehon hiljalleen synnytyksestä palautumista. Hellät harjoitukset ovat olennaisia, jotta keho palaa tasapainoon ja vahvistuu synnytyksen jäljiltä.

Postnatal jooga tunneilla keskitymme palauttaviin venytyksiin, syvään hengitykseen ja pienien hitaiden liikkeiden löytämiseen. Todella tärkeää on myös löytää uudelleen ryhti ja oikea asento
kehossa sekä kehon sulkeminen synnyttämisen jälkeen.

Ensimmäiset kolme kuukautta synnytyksen jälkeen prioriteettimme tunneilla on selkärangan uudelleen linjaus, lantion lihasten vahvistaminen sekä olkapäiden ja rintakehän avoimuuden
kehittäminen. Tänä aikana rentoutuminen ja rauhoittuminen ovat myös tärkeässä roolissa. Neljännen kuukauden jälkeen hiljalleen siirtyminen ‘’normaaliin’’ joogaharjoitukseen voi alkaa.

VALMISTAUTUMINEN SYNNYTYKSEEN KUMPPANIN / TUKIHENKILÖN KANSSA

Perjantaisin, tarkista päivämäärät kohdasta ‘Työpajat’

18:15 – 20:15

Jokainen synnytys on erilainen ja ainutlaatuinen. Tällä kurssilla opit jättämään turhat ennakko-odotukset sivuun, ja niiden sijaan, voit keskittyä kasvattamaan itseluottamusta joka johdattaa sinut positiivisen synnytyskokemuksen saavuttamiseen.

Tukeakseen synnytyksen kehityskulkua, lantion on oltava laajentunut sen maksimaaliseen kokoonsa jotta vauva voi vaivattomasti kulkea synnytyskanavaa pitkin. Liikkumisen vaivattomuus ja tietyt asennot helpottavat avautumista. Kumppanin / tukihenkilön tuki ja apu ovat tärkeässä asemassa tässä vaiheessa. Työpajassa harjoittelemme erilaisia synnytysasentoja sekä opimme miten käyttää hengitystä tehokkaasti apuna saavuttaaksemme parhaan lopputuloksen. Pari tulee oppimaan miten käyttää ääntä apuna synnytyksen stimuloimisessa sekä rentoutumisen helpottamisessa. Synnytyksen tukihenkilö saa käytännöllisiä vinkkejä joiden avulla hän voi mahdollisimman luonnollisesti avustaa synnytyksen kulussa.

Työpajassa opit:

Syvempää ymmärrystä vauvan matkasta synnytyskanavassa sekä positiivisten synnytyshormonien psykosomaattisista mekanismeista.

Liikkumisen helppoutta painovoimaa hyväksi käyttäen.

Hengityksen ja äänen tehokasta käyttöä.

Rentoutumista supistusten aikana sekä niiden välissä.

Synnytyslihasten ja välilihan vapauttamista sekä niiden venyttämistä ilman pelon tunnetta. Näin vauvalla on enemmän tilaa liikkua.

Oikeanlaisia hengitystekniikoita. Tarkoitus on ohjata kehoa synnyttämään lempeästi opettelemalla käyttämään uloshengityksen rauhaisaa voimaa.

Muuttamaan äitiyteen siirtymisen pelon tyyneksi voimaksi. Jokaisesta naisesta löytyy sisäinen voima jonka löytämiseen jooga tarjoaa tehokkaita työkaluja.

Hinnat:

3-5 parin ryhmät 85€ / pari

Kahden parin ryhmä 105€ / pari

Yksityinen työpaja yhdelle parille 120€

Save